تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/01/18 - 12:16
کد خبر: 428968

جنبش عدالتخواه دانشجویی در سالی که گذشت؛

جنبش عدالتخواه دانشجویی در سال ۱۴۰۰/ از نقد صریح به قالیباف گرفته تا انتقاد به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

جنبش عدالتخواه دانشجویی در سال ۱۴۰۰/ از نقد صریح به قالیباف گرفته تا انتقاد به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

آقای قالیباف هیچ به این فکر کرده‌اید که چطور مجلسی که با شعار کار کشیدن از دولت روی کار می آید نه تنها قادر به آوردن رییس جمهور به مجلس نیست بلکه با اتکا به چهارتا کد و حرف‌های در گوشی طرح سوال از او را نیز از دستور کار خارج می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنبش‌ دانشجویی طی چهار دهه اخیر همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است. بدین گونه بوده است که نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف برتصمیم گیری های دولت، ارگان های دولتی، خصوصی، وابسته به دولت و حتی نظامی هم مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

اگر بخواهیم در رابطه با تشکل های دانشجویی صحبت کنیم؛ خوب است که گریزی به کلیت کارکرد تشکیلات های دانشجویی زده باشیم و در رابطه با چگونکی آنها اندک اطلاعاتی داتشته باشیم. تشکیلات ها و اتحادیه های دانشجویی به چهار اتحادیه و یک سازمان تقسیم می شوند. حال آنکه اتحادیه های انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور, دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه دانشجویی؛ اتحادیه های چهارگانه دانشجویی هستند و سازمان بسیج دانشجویی هم در کنار آنها در فضای دانشگاهی کل کشور مشغول فعالیت می‌باشد.

طبق تعاریف و مسئولیت خطیری که آنان بر عهده دارند؛ حیطه فعالیت تشکیلات های نامبرده محدود نبوده و هر کدام در عرصه ای فعال تر است و در برخی عرصه می توان گفت که تقسیم وظایف انجام داده اند تا بتوانند نتیجه مطلوب از کارکرد و زحماتشان بگیرند. اما کرونا هم دو سالی است که به تشکل های دانشجویی مانند سایر تشکلها ضربه هایی وارد کرده و عمده آسیب آن‌هم می توان ضعف در تشکیلات و نیرو پروی به دلیل مجازی بودن فعالیت آموزشی دانشگاهها دانست.

هدف از این گزارش؛ بازتاب و ارائه گزارشی از فعالیت جنبش عدالتخواه دانشجویی در سال 1400 در فضای دانشگاه ها (مجازی یا حضوری) می‌باشد؛ فعالیت های مختلف آنها را اعم از حضوری و غیر حضوری در سراسر کشور را مورد بازخوانی قرار خواهیم داد.

آیا افراد ذی نفوذ دست در مفاسد اقتصادی داشته اند؟

از اولین مواضع و برخورد های سیاسی جنبش عدالتخواه می‌توان به نامه این تشکیلات دانشجویی خطاب به ریاست وقت قوه قضائیه اشاره نمود که طی نامه ای خطاب به حجت الاسلام رئیسی خواستار رسیدگی به فساد ها در قوه قضائیه؛ بویژه مفاسد اقتصادی ورود کردند. در بخشی از این نامه چنین آمده بود:

سوال اساسی این است که نقش آقایان صادق آملی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و حجت الاسلام حسین طائب در آمریت، عاملیت ، میزان اطلاع و درگیری احتمالی با این مفاسد چه بوده است؟ البته ما معتقد نیستیم که در هر مجموعه‌ای که  فساد رخ داد، ریاست این مجموعه در فساد شریک بوده است اما بی‌توجهی به این مسائل و عدم بررسی دقیق آن در دادگاه علنی موجب افزایش شبهات نسبت به افراد نامبرده میگردد. چرا که تمامی این جرمها در حیطه مدیریتی ایشان رخ داده و حداقلی ترین انتظار از ایشان توضیحی در پیشگاه مردم پیرامون نحوه وقوع این جرائم در زیر مجموعه مدیریتی شان است.گمانه‌ی ما از این پرونده ها و شرایط حاکم بر آنها این بوده‌است که فسادی سازمان یافته در این دستگاه‌ها رخ داده است که بدون بررسی نقش ریاست این دستگاه‌ها و سایر عوامل مرتبط، بررسی پرونده ناتمام باقی می‌ماند و  افرادی مانند اکبر طبری، عیسی شریفی و محمود سیف تنها مقصران این پرونده ها خواهند ماند، آن هم زمانی که برخی از این آقایان در پرونده‌های مذکور نقشی اساسی و غیر قابل انکار داشته‌اند مانند حکم پرونده کلاک که به تأیید شخص آقای آملی لاریجانی رسیده بود. جزئیات بیشتر

برگزاری نشست‌های مجازی بررسی برنامه‌ کاندیداهای ریاست جمهوری

در مباحث سیاسی و بویژه انتخابات که نمود عملی فعالیت های سیاسی است می‌توان گفت که؛ تشکل‌های دانشجویی همواره نقش به سزایی در داغ کردن تنور انتخابات‌ها داشته‌اند. نکته ای که در انتخابات 1400 مدنظر بود؛ این بوده است که بر خلاف برخی جریان‌ها که پیروزی جریان خود در انتخابات را منوط به کاهش سطح مشارکت می‌دانند؛ اما تشکل‌های دانشجویی انقلابی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های انتخاباتی خود را با محوریت افزایش سطح مشارکت مردم پیش‌بینی کرده‌اند. محمدپور؛ دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در رابطه با برنامه های خود در باب برگزاری انتخابات 1400 اینگونه گفت:

یکی از برنامه‌های انتخاباتی جنبش عدالتخواه دانشجویی که مقدمات برگزاری آن در حال انجام است، برگزاری یک برنامه اینترنتی با حضور کارشناسان، دانشجویان و کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری و یا تیم اقتصادی آن‌ها است. هم اکنون به دلیل حاکم شدن یک فضای احساسی در کشور فضای انتخابات به یک فضای فرد محور تبدیل شده و این در حالیست که فضای انتخابات باید برنامه محور باشد. با این وجود ما در برنامه اینترنتی این اتحادیه تلاش خواهیم کرد که به بررسی و نقد برنامه‌های کاندیدا‌ها بپردازیم. جزئیات بیشتر

ماه دیدار ماه

سالیانی متمادی است که دانشجویان و بویژه دانشجویان تشکیلاتی در ماه مبارک رمضان دیداری با مقام معظم رهبری دارند و در این مراسم دانشجویان تریبون دارند و می‌توانند انتقاد های خود را آزادانه و بدون هیچ صلاحدید و سانسورخاصی در این دیدار صمیمی مطرح کنند. جنبش عدالتخواه دانشجویی هم از این قاعده مستثنی نیست و هر ساله تریبونی در این دیدار در اختیار دارند تا آزادانه نقد ها؛ گله ها؛ درد و دل ها و تمامی نا ملایماتی که آنها را اذیت می‌کند را ارائه دارند.

لازم است که اضافه شود هر ساله به مناسبت ماه مبارک و دیدار دانشجویان با رهبری معظم؛ گزارش هایی تحت عنوان ماه دیدار ماه صورت می‌گیرد که در این گزارش ها متن سخنرانی ها و صحبت های دانشجویان در سالیان گذشته مورد بررسی و بازخوانی قرار خواهد گرفت.

حال؛ در این قسمت از گزارش تفصیلی‌مان به بخشی از صحبت های نماینده های جنبش عدالتخواه دانشجویی در سال اخیر می‌پردازیم.

نابرابری اجتماعی!

حمید محمدپور؛ دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار مجازی دانشجویان که در دانشگاه سروش با رهبر معظم انقلاب به صورت ویدئویی برگزار شد به سخنرانی پرداخت که اهم آن به شرح زیر می‌باشد:

هر سیاستی که اجرا می‌شود بر بخشی از مردم یا همه آن‌ها اعمال می‌گردد. آیا اساسا نظر و روایت این افراد از آنچه که به‌موجب این سیاست‌ها بر آنان می‌گذرد؛ در سازوکار حکمرانی اهمیتی دارد؟ فی‌المثل مصائب کارگران، معلمان و سربازان از سیاست‌هایی که بر ایشان اعمال می‌شود چه نقشی در بازاندیشی آن سیاست‌ها داشته است؟ حالات نگران‌کننده‌ی دیگری نیز به نظر می‌رسد که گویی حاکمیت، انعطاف در برابر عرف و خواسته مردم را معادل با انفعالِ در مقابل آنان می‌پندارد و از اجرای آن سخت برحذر است! جزئیات بیشتر

تکثر نامزدهای انتخاباتی یعنی افزایش مشارکت اجتماعی

جنبش عدالتخواه دانشجویی طی نامه‌ای از رهبر معظم انقلاب درخواست کرد تا تدبیری بیندیشند و در فرآیندی مشابه با انتخابات دوره نهم ریاست‌جمهوری به تکثر نامزد‌های ملتزم به قانون اساسی در انتخابات بیافزایند. در قسمتی از این نامه آمده بود:

امروز دلسوزان انقلاب همگی به‌خوبی از مضرات سهمگین کاهش مشارکت مردم در انتخابات مطلع‌اند؛ لکن برخی از بخش‌های موثر نظام گویی به این مهم بی‌اعتنا هستند! آسیب‌شناسی این رویه‌های مخرب و راهکار‌های رفع آن خود حدیثی‌است مجزا و مفصل که انشاالله پس از فروکش کردن التهابات انتخاباتی به تشریح آن خواهیم‌پرداخت. لکن با وجود التهابات موجود، طرح تنها یک مطالبه را برای به حداقل رساندن آفاتی که ذکر شد اضطراری می‌دانیم؛ و آن اینکه حضرتعالی تدبیری بیندیشید و در فرآیندی مشابه با انتخابات دوره نهم ریاست‌جمهوری به تکثر نامزد‌های ملتزم به قانون اساسی در انتخابات بیافزایید. جزئیات بیشتر

با رشد تکنولوژی؛ طرح صیانت معنی ندارد!

جنبش عدالتخواه دانشجویی درپی تصویب بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در مجلس شورای اسلامی، واکنش نشان داد و طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس با بیان اینکه بحران‌های اقتصادی و کمبود منابع آبی در کشور در خوزستان و همچنین تحریم‌های سخت خارجی که درگیر آن است، آمده بود:

با رشد سریع و شتابان تکنولوژی، اِعمال اینگونه محدودیت‌ها محکوم به شکست هستند و اثر معکوس دارند. ثانیاً تجربه‌ به خوبی نشان می دهد که صدا و سیما به عنوان رسانه‌ا‌ی ملی که تماما در اختیار حاکمیت بوده است؛ کارنامه‌ی بسیار بد و غیرقابل دفاعی در زمینه بسط آگاهی‌های عمومی، نمایندگی نظرات و آرای مردم و بسط آزادی‌های اجتماعی و سیاسی داشته است و با گذشت زمان، رویه‌ی ضد مردمی و ملی نبودن آن، بیش از پیش، نمایان شده‌ است. جزئیات بیشتر

نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی

همزمان با برگزاری چهل و پنجمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی با محوریت «یادبود مرحوم علامه محمدرضا حکیمی»، میزگرد «رویکرد عدالتخواهانه به دولت رئیسی» با حضور مسعود براتی کارشناس حوزه تحریم، میلاد گودرزی فعال حوزه رسانه و عدالتخواه و روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم برگزار شد.

براتی: نگاه صفر و یکی نباید به دولت داشت

مسعود براتی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی و کارشناس حوزه تحریم در این نشست سراسری گفت: در مواجهه با دولت آقای رئیسی نگاه صفر و یکی به ما کمکی نمی‌کند؛ بنابراین باید مبنی بر واقع‌گرایی کار کرد و ناظر به مسائل کلان ببینیم یک حرکت درست بوده یا نه؟! از کابینه دولت گرفته تا شخص آقای رئیسی، نه همگی انقلابی هستند، نه کاملا اصولگرا؛ اما در لایه‌های گفتمانی ایراد خاصی نمی‌توان به دولت گرفت.

براتی بیان کرد: عدالت، مبارزه با رانت و فساد و چیزهای دیگر، همگی در گفتمان دولت وجود دارند، اما در انتصاباتی که رخ داده، بعضا چنین گفتمانی دنبال نشده‌ مثلا در انتصاب وزیر بهداشت که مسئله تعارض منافع رعایت نشده است. دولت رئیسی دولتی مرکب از تهدیدها و فرصت‌های بسیار است/ انقلابی بودن باید از کار پوپولیستی و شعاری خارج شود. جزئیات بیشتر

چرا امام جمعه عدالتخواه را حذف کردید؟!

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی طی نامه‌ای خطاب به محمدجواد حاج علی اکبری، از رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه پیرامون برکناری امام جمعه شهر لواسان نکاتی را بیان کرد و از او خواست تا پاسخگوی علت این کار و عملکرد شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه باشد. در بخشی از این نامه چنین آمده بود:

اتخاذ چنین تصمیمی آن هم در شرایطی که نظام بیش از هر زمان دیگری نیازمند نهضت عدالتخواهانه است؛ زنگ‌خطرهایی را پیرامون رویکرد آن شورا به گوش می‌رساند که نه عدالت‌محوری بلکه گویی به حاشیه راندن عدالت‌خواهان را در دستور کار قرار داده‌است! از حذف رحیم‌پور ازغدی از تریبون پیش‌‌ازخطبه‌های نمازجمعه تا برکناری چندی پیش امام‌جمعه زابل؛ و حالا هم که در لواسان! گویی حرف از عدالت و فسادستیزی در آن شورای کذا جرم و مستلزم تنبیه و برکناری قلمداد می‌شود! جزئیات بیشتر

محمد اسکندری؛ دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی شد

در جلسه شورای عمومی اتحادیه و طی برگزاری انتخابات، اعضای شورای مرکزی و شورای نظارت جنبش عدالتخواه دانشجویی مشخص شدند. همچنین با رای اعضای شورای مرکزی محمد اسکندری به عنوان دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی انتخاب شد. جزئیات بیشتر

از کار نمایشی در صدا و سیما بگریزید

دومین موضع این تشکیلات دانشجو محور نامه ای است خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی. طی نامه‌ای به پیمان جبلی (رئیس سازمان صداوسیما) پیرامون عملکرد این سازمان در دوره ‌های گذشته و رویه آن، انتقادات و پیشنهاداتی را مطرح و از وی برای حضور در جلسه دانشجویی دعوت کردند که بخش هایی از این نامه به شرح زیر است:

آقای جبلی شما به متحول کننده سازمان صداوسیما هستید. از اصلی‌ترین الزامات این تحول داشتن برنامه جامع احیای سازمان صدا و سیما است. لذا پیشنهاد می‌شود و در همین ماه اول دوره مدیریتی خود به تهیه برنامه همراه با گنبدی اجرایی و زمان‌بندی مناسب بپردازید. همچنین این برنامه را به صورت عمومی منتشر نماید تا سرانجام معیارهای ارزیابی برای مردم وجود داشته باشد که بتواند در سطح روند تحول صدا و سیما را رصد و نظارت کرد. در غیر این صورت باید بدانید که این فرصت‌ها با کارهای نمایشی و مقطعی به سرعت سپری خواهد شد در حالی که در همچنان بر همان پاشنه می‌گردد. جزئیات بیشتر

مهم‌ترین مانع حل مشکل ناباروری در کشور؛ هزینه‌های بالای درمان است

در دیداری که معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تشکل های دانشجویی داشت از طرف اتحادیه های دانشجویی نمایندگانی به سخنرانی پرداخته و هرکدام به بیان دیدگاه های اتحادیه خود پرداختند. نکاتی مهم را که فاطمه کندی؛ نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی به آنها پرداخته را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

به گفته کارشناسان مهم‌ترین موانع حل مشکل ناباروری در کشور، هزینه‌های بالای درمان، کمبود متخصص درمان (به دلیل مافیای آموزش) و کمبود و توزیع ناعادلانه مراکز تخصصی ناباروری در کشور است که نیازمند ورود جدی نمایندگان مجلس و مطالبه معاونت زنان و خانواده برای ممانعت ازاین نوع تخلفات در مساله ناباروری است.ضمن اینکه پیگیری افزایش تعداد پزشک متخصص ناباروری، با قطع دست مافیای آموزش و افزایش تعداد مراکز ناباروری و توزیع عادلانه این مراکز در استان های مختلف هم نیازمند ورود جدی شما برای حل این مسئله است. جزئیات بیشتر

دلالانی به نام پزشک!

دیگر نامه ای که جنبش عدالتخواه دانشجویی منتظر کرد خطاب به سید ابراهیم رئیسی پیرو نامه‌ی ۴ چهره اصلی نظام سلامت کشور مبنی بر عدم نیاز کشور برای افزایش تعداد پزشکان بود. اهم مطالب یاد شده در این نامه به شرح زیر می‌باشد:

مشکلات نظام سلامت کشور ارتباط مستقیمی با جان و مال ملت دارد؛ صف کشیدن مردم در بیمارستان‌ها، معطلی‌های طولانی پیش از ویزیت در مطب‌ها، چادرخوابی مردم در جلوی درب بیمارستان‌های شهرهای بزرگ، نبود پزشک متخصص در بسیاری از مناطق به ویژه مناطق محروم کشور و اجبار به مسافرت مستضعفان این مناطق به شهرهای بزرگ برای معالجه و درمان بیماری، همه و همه بی‌عدالتی آشکار در نظام سلامت کشور را نشان می‌دهد که ماحصل سیاست‌های این دستگاه‌ها در کشور است.

در نهایت منجر به تبدیل شدن نظام سلامت به یک تجارت پر سود و اقتصاد محور به جای یک نهاد خدمت رسان به جامعه شده است.طبق نظر کارشناسان در کشور ما به ازای هر 10 هزار نفر 11 تا 16 پزشک وجود دارد. این درحالی است که در بسیاری از کشورها سرانه پزشکی بسیار بیشتر است. جزئیات بیشتر

 

طبق روال مرسوم همه ساله در روزهای نزدیک به 16 آذر به عنوان روز دانشجو معمول این است که دانشجویان با مسئولین به دیدار و گفتگو می‌پردازند و نقطه نظرات خود را در مقموله و مسائل مختلف بیان می‌کنند تا شاید منشا اثر واقع شوند.

مجلس قالیباف تبدیل شده به مجلس لاریجانی!

در اولین دیداری که امسال اتحادیه ها داشتند با رئیس دستگاه تقنین و نظارت به بحث و گفتگو پرداختند. سید سجاد سجادی، بعنوان نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار با محمد باقر قالیباف به سخنرانی پرداخت که اهم نکات او به شرح زیر می‌باشد.

آقای قالیباف هیچ به این فکر کرده‌اید که چطور مجلسی که با شعار کار کشیدن از دولت روی کار می آید نه تنها قادر به آوردن رییس جمهور به مجلس نیست بلکه با اتکا به چهارتا کد و حرف‌های در گوشی طرح سوال از او را نیز از دستور کار خارج می‌کند. جزئیات بیشتر

جلسات ریاست قوه قضاییه با دانشجویان نمایشی است

دومین این دیدارها؛ دیدار با رئیس دستگاه عدلیه بود که محمد اسکندری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در مقابل رئیس قوه قضائیه سخنرانی کرد. اهم مطالب به شرح زیر است:

در دوره شما داستان عضو شورای شهرِ عدالتخواه امیدیه، با استناد به بحث استقلال دادستان ها شروع شد. اما  به این امر توجه نشد که استقلال دادستانی ها رافع مسئولیت شما در زمینه نظارت آن هم در زمانی که یک طرف ماجرا بخشی از بدنه‌ی قوه قضائیه هست، نخواهد شد. اقای اژه ای؛ این خود شما بودید که در 20 سال قبل دادگاه اقای کرباسچی را آن هم علنی برگزار کردید. آن زمان شما قاضی بودید و امروز که قاضی القضات هستید، برگزاری چنین دادگاه هایی بسیار دور از ذهن بنظر برسد و اقدامی که در گذشته انجام شده امروز مجدد انجام گیرد و از قضا تحول نامیده شود.

قوه قضائیه هر سال جلساتی را با دانشجویان برگزار می‌کند اما آسیب شناسی ما از این جلسات این است که رفته رفته این جلسات حالت نمایشی پیدا کرده است و به عنوان رزومه ای برای مسئولان است که بله! دیدید که ما رفتیم و با دانشجویان جلساتی را برگزار کردیم. جزئیات بیشتر

حرف و عمل دولت با هم نمی‌خواند

موضع دیگر هم متعلق است به متین فارابی نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی که در نشست دانشجویان با آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور و مراسم ویژه روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. نکات مهم آن بدین شرح است:

آقای رئیسی! در برخی موارد شاهد هستیم که حرف و عمل دولت با هم نمی‌خواند؛ مثلا می‌بینیم رئیس جمهور اصول دوازده‌گانه مقابله با فساد اداری-اقتصادی را ابلاغ می‌کند و وعده حل مشکل تعارض منافع را می‌دهد اما انتصاباتش در وزارت بهداشت و بانک مرکزی خلاف آن اصول ابلاغی است.

شما در شعارهای خودتان روی وجهه مردمی دولت تاکید زیادی داشتید؛ نمود این شعار شما شاید تا امروز فقط در سفرهای استانی‌تان وجود داشته. بدون شک این قبیل اقدامات پسندیده‌است لکن برنامه شما برای احراز و اعمال نظر آحاد مردم در مسائل کشور چیست؟ جزئیات بیشتر

کیانوش بدنکی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top